Dlaždice bulletin č7

experimentální vzdělávání

Projekt Experimentální vzdělávání

Projekt je zaměřen na vznik nových zájmových vzdělávacích aktivit, rozvoj a inovaci činností v oblasti technického a přírodovědného vzdělávání (CECH, CEDR a COP). Projektem jsme podpořili materiální a personální zázemí SVČ a nadále posilovat spolupráci s akademickou, výzkumnou, odbornou a podnikatelskou sférou.

Badatelsky a výzkumně orientovaná výuka je jednou z efektivních strategií pro vzdělávání, kterou lze úspěšně začlenit do vzdělávacího procesu při práci s nadanými žáky a studenty v oblasti neformálního vzdělávání. Strategické cíle tohoto vzdělávání jsou svým přesahem vhodné jak pro přírodovědné kroužky, tak pro digitální a technicko-robotické vzdělávání. Jde o dlouhodobý nástroj práce v kroužcích se skupinami či s jednotlivci, které vedeme a vzděláváme v rámci vědeckého a kritického myšlení.

Projet je rozdělen do několika vzdělávacích oblastí, kdy se například v oblasti elektroniky, digitalizace a robotiky daří budovat komunitu mladých elektroniků a robotiků, kteří slaví v tomto roce úspěchy na krajské i celorepublikové úrovni např. první místo v Technické olympiádě Plzeňského kraje, velké úspěchy a vítězství v Hackathoench, pozvánka na StreTech a mnoho dalších. Díky podpoře nadání prostřednictvím tohoto projektu se nám daří každým rokem rozšiřovat počet aktivit a především komunitu žáků, kteří mají zájem elektroniku, digitalizaci a robotiku.

Vzhledem k již poměrně dlouhodobé tradici experimentálního vzdělávání v chemii (pátý rok) se podařilo vytvářet skrze zájmové vzdělávání komunitu mladých chemiků, které posouváme v jejich znalostech a dovednostech nad možnosti škol. Pro jejich vysokému nadšení a časté účasti v Chemické olympiádě, jež vyžaduje znalosti mnohdy na úrovni vysokoškolského, se o účastníky starají dlouhodobě tři vysokoškolští pedagogové-lektoři. Pozitivním výstupem je velké zlepšení Plzeňského kraje v počtu účastníků národního kola Chemické olympiády o účastníky našeho zájmového vzdělávání, stejně tak i nedávné vítězství týmu mladších chemiků v soutěži Výzva pro chemika. Díky pravidelné podpoře MŠMT jsme byly schopni zajistit v minulých letech kvalitní základnu laboratorního vybavení pro nad rámcovou spolupráci se školami při realizaci organických úloh nejvyšší kategorie ChO.

Taktéž oblast přírodních věd přispěla k rozvoji zájmu žáků o rozvoj dovednostní a kompetencí, které umožňují rozvíjet nadání a zájem o přírodní vědy. Díky této podpoře se nám podařilo vybudovat experimentální vzdělávací zájmové útvary, které jsme schopni financovat a zajistit tak nutné vybavení a materiál pro prohloubení dovedností v oblasti přírodních věd.

Těší nás, že se účastníci nevzdělávají pouze ve výše specifikovaných tematických oblastech, ale daří se jim účastnit či společně realizovat významné studentské projekty se zaměřením na rozvoj nejen technických a přírodovědných dovedností či chemie, ale také na rozvoj sociálních dovedností, well-being.

Stavíme na odbornících, kteří s námi začali spolupracovat dlouhodobě s některými již v roce 2019 a nadále rozšiřujeme tým spolupracujících odborníků. V tomto projektu se budeme nadále více zaměřovat na rozšiřování komunity nadaných žáků, odborníků a spolupracujících partnerů. Udělali jsme hodně práce a chceme dále pokračovat ve vývoji, výzkumu a tvořivém vzdělávání nadaných žáků a mládeže, kteří o to stojí a mají zájem něco ve svém životě dokázat. Chceme dále rozšiřovat nadále spolupráci s akademickou sférou, především se ZČU, odborníky z praxe, a zajistit tak přenos znalostí a dovedností do zájmového vzdělávání. Taktéž se budeme více zaměřovat na získávání sociálních dovedností, well-being a většímu zapojení žáků při tvorbě, plánování a realizaci aktivit projektu a jeho prezentaci.

1. Cíle a priority
Popište vyhodnocení a způsob naplnění obecných i specifických cílů vašeho projektu

Projekt je rozdělen do třech vzdělávací oblastí:
1) CECH - Centrum experimentu a chemie
2) CEDR - Centrum elektroniky, digitalizace a robotiky
3) COP - Centrum oblasti přírodovědy

Shrnutí plnění klíčových aktivity:
Experimentální (chemie, oblast přírodních věd a robotika, elektronika, polytechnika) vzdělávání pro žáky 11-20 let:
a) zájmové vzdělávání s individuálním přístupem v rámci zájmových útvarů (kroužků), období duben až prosinec 2024, min. 14 účastníků, časová dotace min. 36hod, tj. týdně 1,5 h. týdně (21 h.) + 15 hod. týmové konzultace, příprava a střih mediálních výstupů a jejich umístění do online prostředí, prezentace a exkurze/účast na vzdělávací akci;
Došlo k naplnění požadovaného počtu aktivit a zúčastněných žáků a to ve všech požadovaného rozsahu ve všech oblastech.
b) Multidisciplinární kempy pro žáky se zájmem o přírodní vědy, léto 2024, min. 10 účastníků (min. 40 hodin) – pobytové odborné soustředění, které umožňuje realizovat projektovou týmovou výuku, v tomto roce na obnovitelné zdroje energie (OZE) s cílem vytvořit vodní turbínu a vlastní solární články. V neposlední řadě bude dále rozvíjen projekt řízených raket.
Došlo k naplnění požadovaného počtu žáků a rozsahu aktivity. Multidisciplinární kemp se konal v Horažďovicích a účastníci byli vybíráni dle svého zájmu o daný obor. Setkání se konalo v Horažďovicích a věnováno bylo rozvoji přírodovědných, chemických, matematických, polytechnických a elektronických dovedností. Žáci si mohli vyzkoušet laboratorní práci, chemické pokusy, programování, tvorbu vlastních el. zapojení, vývoj ovládacích prvků, konstrukci FVE, včetně rozvodů a tvorbu malé vodní elektrárny. Každý z účastníků měl možnost vytvářet vlastní projekty a zapojovat se do jednotlivých týmů.

c) Setkání nadaných žáků s veřejností (společná vzdělávací aktivita pro všechny tři vzdělávací oblasti) – prezentování tvořivosti a aktivit vedoucí k posílení sebevědomí a kariérového růstu v daných oborech (interaktivní, badatelská a odborná forma), duben až prosinec 2024, min. 45 účastníků (celkem za všechny tři oblasti), časová dotace 8 h. Ve spolupráci s Plzeňským krajem a dalšími aktéry uspořádáme velkou prezentační a vzdělávací aktivitu, kde budou žáci účastnící se projektu "Experimentátoři" prezentovat a také vzdělávat přímo ve výukových stanech za podpory moderní techniky.
Hlavní setkání s veřejností proběhlo na akci JETOTU 2024 na náměstí v Plzni (společná aktivita pro všechny tři vzdělávací oblasti). Došlo k prezentování tvořivosti a aktivit vedoucích k posílení sebevědomí a kariérového růstu v daných oborech (interaktivní, badatelská a odborná forma). V rámci všech aktivit došlo k období mezi dubnem až prosincem 2024 k naplnění počtu zapojených účastníků a rozsahu plánovaných aktivit. Došlo taktéž k uspořádání vzdělávacích aktivit, kde budou žáci účastnící se projektu "Experimentátoři" prezentovat a také vzdělávat za podpory moderní techniky. Své projekty a nadání představí prostřednictvím workshopů, pokusů, přednášek atd.

d) Intenzivní vícehodinové setkání komunitního charakteru, kde se účastníci z řad žáků a studentů spolupodílí na obsahu tematickém zaměření, období duben až prosinec 2024, min. 14 účastníků, časová dotace min. 20 hod, nová aktivita vyplývající ze zkušenosti z minulého roku, kdy se osvědčil koncept realizace odbornostních projektů v intenzivnějším časovém horizontu. Rádi bychom tímto způsobem zrealizovali dvě aktivity tohoto druhu.
Setkání komunitního charakteru probíhala celoročně vždy po vzájemné dohodě s účastníky. Na těchto setkáních, která měla komunitní charakter, došlo k tvorbě chemických pokusů, tvorbě vlastních přírodovědných badatelských projektů a tvorbě vlastních elektronických zapojení či stavbě vlastních robotických řešení.


DOBA REALIZACE 1.4.2024 - 31.12.2024

ROZPOČET PROJEKTU:
Rozpočet celkem: 513 880 Kč
Spolufinancování MŠMT: 400 000 Kč

Je nadále nutné pracovat na inovaci a zajištění odpovídající materiálně-technické podmínky přírodovědné a elektronické/robotické laboratoře. V rámci projektu došlo k významnému posílení materiálového vybavení laboratoří.